Kuvassa pienipakaralihas. Pääsääntöisesti tämän lihaksen kovettumat aiheuttavat pitkin jalan ulkosivua tulevat leposäryt. Katso alempaa kuvaa... Tämän lihaksen käsittely ei onnistu kunnolla palloilla tai muilla apuvälineillä. Vaatii hierojalta erityisosaamista ja käsien kestävyyttä...

Kuvassa punaisella tyypillinen pienen pakaralihaksen kovettuman aiheuttama kipualue. Kivut tulevat pääsääntöisesti levossa öisin.

Pakarakipu / lonkkakipu / jalkasärky

Oiree lihasperäisessä kivussa:
- tylppä jomottava särky pakarassa tai lonkan ja jalan ulkosivulla varsinkin levossa öisin
- istumasta ylösnousu osalla vaatii aikaa.
- jalan ulkosivulla usealla aina nilkkaan asti tuntuvaa jomotusta, varsinkin levossa
- jalalla varaaminen kipeytyneen lonkan puolella osalla kivuliasta.
- lihasperäisessä pakara ja lonkkakivussa ei tule sähköiskumaisia tuntemuksia, kuten silloin kun on nikama ja nivelongelmia. Nikamaperäiset kivut eivät jomota levossa pakaran alueelle vaan oireilevat nimenomaan liikkeessä ja tuntuvat sähköiskumaisilta kivuilta pois lukien välilevynongelmat jotka säteilevät pakaraan ja jalkaan.
- tylppä jomottava särky häiritsee yöunia ja hetken kävely helpottaa, kun saadaan verenkiertoa tukossa oleviin pakaralihaksiin.
- Jännittyneistä pakara- ja lonkankoukistaja lihaksista johtuen vatsamakuulla jalan suorana ylösnostaminen potilaalle omatoimisesti vaikeaa.
- Huomaa jos kipujen taustalla on lonkkanivelen kuluma, niin lonkan sisä- ja ulkokierto kivuliaita. Ja kivut tuntuvat aina nivustaipeen puolella sekä reiden etupuolella. Ei pakarassa tai lonkan ulkosivulla.

Pakaralihasten lihaskovettumat ja kiristyneet lihakset aiheuttavat levossa särkyä.

Kun särky alkaa ja potilas lähtee liikkeelle, niin kipu lakkaa. Johtuu siitä, että lisääntynyt verenkierto tuo happea ja ravinteita lihaksille hetkellisesti.

S-I nivelen liikkuvuus on myös heikko, koska lihakset eivät mahdollista nivelen normaalia liikelaajuutta. Tämä ongelma ei poistu pelkällä mobilasaatio/manipulaatio hoidolla, vaan vaatii ensin lihaksien perusteellisen muokkauksen.

Mobilasaatiolla/manipulaatiolla ilman lihasmuokkausta saadaan kyllä hetken helpotus, mutta kipu palaa aika pian takaisin. Tästä meillä on vuosikymmenien kokemus.

Olen vuosien mittaan huomannut asiakkaiden kertomuksesta että mm. jumpissa tehtävät lonkan loitontaja liikkeiden (koiran pissatus) runsas tekeminen saa osalla lihakset tukkoon jos venyttelystä ja lihashuollosta ei ole huolehdittu. Loppuverryttely on aina tarpeen.

Lihaskudokset ja nivelten liikkuvuus palautetaan syvälihashieronnalla, mobilisaatiolla, sekä venyttelyillä entiseen tilaan. Pääosalla lonkkanivelen ja S-I nivelen liike normalisoituu, lihaksien leposäryt katoavat, jalalla varaaminen kivutonta ja lihasvoimat palaavat. Ongelma ei tule kuntoon pelkillä jumppaohjeilla, mobilisaatiolla/manipulaatiolla ja venyttelyllä. Vaatii hoitajalta erityisosaamista ja fyysistä vaivannäköä, eli manuaalista käsillä tehtävää hoitoa.

Syvälihashieronta on keskeinen hoitomuoto. Hoitoa tukevat S-I ja lonkkanivelen mobilisointi sekä yksilöllinen venyttely hoitajan opettamana ja avustamana.

30-45 min hoito 1-2 viikon välein, 3-8 hoitokertaa, harvoin enemmän. Hoidon vaikutus näkyy yleensä jo ensimmäisen hoitokerran jälkeen. Hoitotulokset ovat olleet erittäin hyviä!

Vasemmalla näkyy pienenpakaralihaksen triggerkipu-alue sinisellä. Keskimmäisessä kuvassa näkyy piriformis lihaksen triggerkipu-alue punaisella. Oikella kuvassa tensor lihaksen triggerkipu-alue vihreällä. Näillä em alueilla saattaa tuntua myös puutumista. Oireet tulevat yleensä levossa päivällä tai yöllä ja häiritsevät nukkumista. Näitä ongelmia ei saada jumpalla ja venyttelemällä kuntoon. Vaatii varsin tehokasta friction hierontaan pyyheliinan tai kankaan läpi. Huomaa että polven ulkopuolinen leposärky voi johtua ulomman reisilihaksen triggeristä, jonka tyypillinen sijainti on merkitty punaisella X merkillä.