AHDAS OLKAPÄÄ

Olemme saaneet erikoiskoulutusta olkapääkipujen manuaaliseen hoitoon perehtyneiltä fysiatrian ja kuntoutuksen,- ja ortopedian ja traumatologian erikoislääkäreiltä, jotka ovat itse hoitaneet olkapääkipuisia manuaalisesti.

Suurin osa tulee leikkaamatta kuntoon.
Toki osalle leikkaushoito on välttämätön.

Käsi kivun vuoksi selvästi liikerajoitteinen sivukautta nostettaessa ja liike aiheuttaa kipua.
Olkapää usein eteenpäin kiertynyt kireiden rintalihaksien vuoksi.
Käden eteenpäin kurottaminen kivulias
Häiritsee yöunia, vaatii erityisiä nukkuma-asentoja. Käden voi viedä kivutta alakautta selän taakse. Käden eteen vienti leuan alla useimmilla kivulias.

Syy:
Kättä ylös nostettaessa, olkapäätä olkanivelmaljaan päin vetävä ja kättä ylösnostava supraspinatus-lihas, lihaksen jänne sekä limapussi eivät jäljempänä kerrottavien syiden vuoksi mahdu liukumaan urassaan, vaan ahtautuvat / puristuvat yläpuolella olevia rakenteita vasten.

Lihaksella ja jänteellä on normaalisti tilaa kulkea rakenteen sisällä, jos ryhti on normaali ja jänteessä ei ole kalkkia eikä lihakset ole ns. lyhentyneessä tilassa liiallisen harjoittelun, väärien työasentojen ja lihashuollon heikkouden vuoksi.

Tyypillisessä tapauksessa ahtaassa olkapäässä on olkapää kiertynyt eteenpäin kireiden rintalihaksien, olkalihaksen etuosan, subscapularis, coracobrachialis ja biceps -lihaksien vuoksi. Selänpuolella lapoja lähentävät lihakset, olkavarren ulkokiertäjät ovat yleensä heikot ja venyneessä tilassa. Olkapäiden eteenpäin kiertymisen seurauksena rintaranka pyöristyy ja liikkuvuus heikkenee sekä niskan ja alaselän notko lisääntyy. Nämä virhe-asennot on korjattavissa oikealla hoidolla ja ohjeilla. Vaatii myös potilaan omaa aktiviisuutta kotiharjoitteiden tekemisessä.

Hoidon tarve:
45 min hoito 1-2 viikon välein, 3-8 hoitokertaa, harvoin enemmän. Hoidon vaikutus näkyy jo parin ensimmäisen hoitokerran jälkeen.

HUOMAA!!!

Tapaamme usein potilaita, jotka ovat saaneet kahvakuula- harjoittelun seurauksena olkapääkipuja. Ja kyseessä ei ole normaali lihasarkuus, jonka harjoitus aluksi aiheuttaa. Vaan selvästi jänteen ärsytystila....Heillä on yleensä valmiiksi hartiarenkaan ryhtivirhe....olkapäät eteenpäin kiertyneet ja tietysti kireät rinta- ja olkavarren- etupuolen lihakset.

Älkää alkako äkisti harjoittelemaan kahvakuula harjoitteita, jos ette yleensäkkään ole käsiä paljon pään päälle muutenkaan nostaneet.

Unohtakaa kahvakuula jumpat, ennekuin olette tottuneet kädet ylhäällä tehtyihin painottomiin harjoitteisiin.

Kahvakuulatreenit ovat mielestämme tarkoitettu lihaskuntoharjoitteluun tottuneille ja käsiä muutenkin pään yläpuolella käyttäville tai siihen pikku hiljaa harjoitteleville.

Pään yläpuoliset käsiharjoitteet on aloitettava todella varovaisesti ja mieluummin todella pienillä käsipainoilla tai kuminauhoilla...

Mieluummin ensin ilman painoja ja sittenkin varoen!

Hiljaa edeten ja asentoja kontroloiden hyvä tulee.