AHDAS OLKAPÄÄ

Ahdas olkapää

Käsi kivun vuoksi selvästi liikerajoitteinen sivukautta nostettaessa ja liike aiheuttaa kipua.
Olkapää usein eteenpäin kiertynyt kireiden rintalihaksien vuoksi.
Käden eteenpäin kurottaminen kivulias
Häiritsee yöunia, vaatii erityisiä nukkuma-asentoja. Käden voi viedä kivutta alakautta selän taakse.

Syy:
Kättä ylös nostettaessa, olkapäätä olkanivelmaljaan päin vetävä ja kättä ylösnostava supraspinatus-lihas, lihaksen jänne sekä limapussi eivät jäljempänä kerrottavien syiden vuoksi mahdu liukumaan urassaan, vaan ahtautuvat/puristuvat yläpuolella olevia rakenteita vasten.

Lihaksella ja jänteellä on normaalisti tilaa kulkea rakenteen sisällä, jos ryhti on normaali ja jänteessä ei ole kalkkia eikä lihakset ole ns. lyhentyneessä tilassa liiallisen harjoittelun, väärien työasentojen ja lihashuollon heikkouden vuoksi.

Tyypillisessä tapauksessa ahtaassa olkapäässä on olkapää kiertynyt eteenpäin kireiden rintalihaksien, olkalihaksen etuosan, subscapularis, coracobrachialis ja biceps -lihaksien vuoksi. Selänpuolella lapoja lähentävät lihakset, olkavarren ulkokiertäjät ovat yleensä heikot ja venyneessä tilassa. Olkapäiden eteenpäin kiertymisen seurauksena rintaranka pyöristyy ja liikkuvuus heikkenee sekä niskan ja alaselän notko lisääntyy. Nämä virhe-asennot on korjattavissa oikealla hoidolla ja ohjeilla. Vaatii myös potilaan omaa aktiviisuutta kotiharjoitteiden tekemisessä.

Hoidon tarve:
45 min hoito 1-2 viikon välein, 3-8 hoitokertaa, harvoin enemmän. Hoidon vaikutus näkyy jo parin ensimmäisen hoitokerran jälkeen.