JÄÄTYNYT OLKAPÄÄ
frozen shoulder

Olkapään liikkuvuutta pystytään merkittävästi parantamaan oikea aikaisella hoidolla. Sama koskee kipuja kättä käytettäessä.

Omatoiminen harjoittelu välttämätöntä liikelaajuuden palauttamiseksi normaaliksi.

Jäätynyt olkapää, frozen shoulder, olkanivelen adhesiivinen kapsuliitti

- tylppä jomottava särky olkapäässä. Olkapään liikelaajuus merkittävästi rajoittunut kovan kivun vuoksi. Käden vieminen selän taakse kivuliasta (rintaliivien laitto selän takana kiinni mahdotonta). Käden etukautta ylösvienti kivulias, osalla mahdoton.

Häiritsee yöunia, vaatii jatkuvasti nukkumisasentojen muuttamista. Olkapään käyttö käy pikku hiljaa aina vain kivuliaammaksi (1kk-9kk). Pahimman vaiheen jälkeen kivut vähenevät pikku hiljaa ja liikelaajuus paranee.

Olkanivelkapseli kutistuu ja tulehtuu. Syntysyy tuntematon. Pääsääntöisesti yli 50-vuotiaitten ongelma. Jäätynyt olkapää naisilla useammin kuin miehillä. Ongelma on pitkä aikainen, kestää jopa 2-vuotta.

Kipeytymisvaiheessa paras hoito on
kylmähaude ja kipulääkitys. Kipeytymisvaiheessa olkavarren lihakset jäykistyvät jatkuvasta jännittämisestä ja ne tarvitsevat palauttavaa lihaskäsittelyä paranemisvaiheessa yhdistettynä venyttelyyn ja kuminauha harjoitteisiin.

Olkapään liikelaajuutta pystytään merkittävästi parantamaan oikea aikaisella hoidolla. Potilaan omatoiminen harjoittelu välttämätöntä liikelaajuuden palauttamiseksi normaaliksi.

45 min hoito 2 kertaa viikossa, hoitokertoja 3-10. Hoidon vaikutus näkyy jo ensimmäisten hoitokertojen jälkeen liikelaajuuden paranemisena.

Hoito-ohjelma nopeutta ja parantaa merkittävästi olkanivelen liikelaajuutta sekä poistaa kipujakson tuomat lihasjännitykset.