KÄSISÄRKY, KÄSIKIPU, KÄSIEN PUUTUMINEN JA SÄRKY

1.Tyypillinen olkavarren ulkokiertäjä lihaksen aiheuttama kipu ja puutuminen tuntuu olkapäässä, hauiksen ja kyynärvarren ulkosivulla. Pikkurillin ja kämmenen ulkopuolen puutuminen on myös yleistä. Nämä oireet saadaan hieronnalla ja ohjeistuksella kuriin.

2. Osa käsien puutumisista ja säryistä tulee kaulalla olevista scalenus lihaksien triggereistä ja kovettumista.

Tai scalenus lihasten aiheuttamasta paineesta käteen tulevaan hermopunokseen. (TOS-syndrooma) Nämä oireet saadaan hieronnalla ja ohjeistuksella kuriin.

Testiliike tos-synroomalle: käännä Niska 45 asteen kiertoon kivuttoman käden puolelle ja tee pitkäkestoinen sivutaivutus korva kohti olkapäätä. Pidä samalla vastakkaisella kädellä tuolin istuinosasta kiinni. Jos kipeän käden puolella tuntuu kipua, puuttumista tai vedon tunnetta niin asiaa on syytä tutkia tarkemmin. Oireet viittaa tos-synroomaan.

Tyypillinen scalenus lihasten triggereiden aiheuttama kipu ja puutuminen tuntuu olkapää sivulla ja takaosassa. Olkavarren ja kyynärvarren takapuolella aina etusormeen ja peukaloon asti.

3. Rintalihaksien kireys voi myös aiheuttaa käsien särkyä puutumista. Tämä on helppo testata, kun käy selin makuulle ja nostaa käden viistoon ylös pään viereen. Jos tämä aiheuttaa käden puutumisen, niin on syytä hakeutua hierojalle. Pelkkä venyttely ei tähän auta, varsinkin jos sinulla on yliliikkuva olkapää. Silloin venyttely aiheuttaa vaan lisää ongelmia!

4. Välilevynpullistuman = diskusprolapsin aiheuttama käsisärky tuntuu yleensä erittäin voimakkaana kipuna ja potilaan on vaikea olla missään asennossa missä kipua ei tuntuisi. Kipu tuntuu kuin hermo olisi tiukalla käden sisässä. Pään sivutauvutus aiheuttaa lisääntyvää kipua, samoin yskiminen ja aivastaminen. Kevyt kompressio päälakeen samoin. Näissä oireissa on mentävä lääkäriin!

5. Degeneraatio eli vanhenemismuutokset aiheuttavat osan käsiin tulevista säryistä ja puutumisista. Välilevyn madaltumat ja luuston muutokset aiheuttavat kompressiota käsiin tuleviin hermoihin. Nämä oireet saadaan yleensä aika hyvin kuriin hieronnalla ja käsin manuaalisesti tehtävällä niskan alaosan venytyshoidolla.

6. Yliliikkuva sidekudoksisto ja kontrolloimaton ryhti aiheuttavat hyvin monelle käsiin tulevia särkyjä ja puutumisia.

Yleisimpiä puutumiset ovat nukuttaessa selin makuulla, jolloin pikkurillit puutuvat. Tässä tapauksessa kun vaihtaa asentoa niin puutuminen häviää nopeasti.

Samoin esim tietokoneella istuttaessa, jos päästää ryhdin valahtamaan sidekudosten varaan. Silloin selkä pyöristyy ja niskan notko lisääntyy ja hermojuuret joutuvat ahtaalle niskan alaosassa.

Yliliikkuvan sidekudoksiston omaava pärjää hyvin kun kontrolloi asentojaan, pitää huolta lihaskunnostaan ja käy säännöllisesti hierojalla. Tämä siksi että yliliikkuvat aiheuttavat itselleen vain lisää ongelmia yrittäessään venytellä. Venyttely yritykset eivät yleensä tunnu venyttelijästä siellä missä pitäisi, koska nivelalueet antavat liikaa periksi ja nivelalueitten yliliikkuvuus vain pahenee.

7. Rannekanavan ahtauma.

- sähköiskumaisia kipuja ranteessa ja sormissa
- tavarat putoilevat vahingossa kädestä (käden hienomotoriikka häiriintynyt)
- osalla särkyä kädessä olkapäähän asti
- käsien puutumista öisin (puutuminen häviää kun herää ja ranne ojennetaan)
- ranteen sisäpinnan koputtaminen antaa joskus sähköiskumaisia tuntemuksia
- I-III sormien puutumista ja pistelyä

Lue lisää kohdasta rannekanavan ahtauma ylävalikosta.

Tarkka yksityiskohtainen erikoishieronta kyynärvarren ja kämmenalueen lihaksiin ja sidekudoksiin. Hieronnan jälkeinen mobilisaatiohoito ja lihas- ja sidekudosvenyttely ja sen opettaminen. Manuaalinen käsittely poistaa ongelman isolta osalta.

7. Tässä yhteydessä ei ole käsitelty muita käsisäryn aiheuttajia kuin niitä jotka tuntuvat yleensä koko käsivarren matkalla.

Tenniskyynärpää, golfkyynärpää, yksittäiset jännetulehdukset ovat paikallisempia....Toki hoidamme niitäkin.