OSGOOD SCHLATTERIN TAUTI

Hoidettavissa suurimmalla osalla urheiluhieronnalla ja hyvillä itsehoito-ohjeilla. Vain osa tarvitsee pakkolepoa.
Jumppa, särkylääke ja venyttely ei riitä. Tarvitsee hoidon alussa urheiluhierontaa ja hoitajan avustuksella tehtäviä lihasten ja lihaskalvojen venyttelyjä, sekä kylmähoitoa.

- kipu sääriluun yläosassa polvilumpion alla jänteen kiinnityskohdassa
- juokseminen ja hyppiminen tuntuu kivuliaalta.
- sääriluu jänteen kiinnityskohta tuntuu usein käteen selvästi lämpimältä
- reiden lihakset ja jännekalvo kiristyneet merkittävästi
- kasvupyrähdys käynnissä
- jalkapallon, koripallon, sählyn, taitoluistelun ja hyppylajien harrastajilla yleinen

Kysymyksessä on rasituksen provosoima tilanne, jossa polvilumpiojänne kiinnityskohdastaan ärsyyntyy. Kasvupyrähdys 11-14vuotiailla yhdistettynä reiden etupuolen lihaskireyteen ja kovaan harjoitteluun aiheuttavat tulehduksen jänteen kiinnityskohdassa.

Usein keskimmäisen pakaralihaksen heikkous / tukkoisuus, joka ilmenee askelkyykyssä linjauksen pettäessä sisäkiertoon. Hoituu kuminauhajumpalla ja hieronnalla.

Lihashuollon puute, pellkkä venyttely ei riitä.

Nykyiset pelialustat eivät luista jalan alla, vaan aiheuttavat lisääntynyttä pistekuormaa pysähdyttäessä ja muutettaessa suuntaa pelikentällä.

Huomaa
Ennen nuoret alle 13-vuotiaaat pelasivat jalkapalloa päänsääntöisesti hiekkakentillä. Hiekalla jalka luisti pysähdyttäessä ja suuntaa muutettaessa. Pistekuorma oli huomattavasti vähäisempää kuin nykyisillä keinonurmikentillä, joissa jalka ei luista ja pistekuorma polviin ja kantapäihin on suurempi. Tämä yhdistettynä lisääntyneeseen harjoitteluun aiheuttaa ongelmia polven alapuolelle ja kantapäähän jänteiden kiinnityskohtiin.

Lihasjännityksen poistaminen urheiuluhieronnalla. Etureittä ei pidä venytellä normaalein venytysohjeiden ohjeiden mukaisesti (kantapää pakaraan venytys). Perinteiset omatoimiset etureiden venytykset aiheuttavat pistekuormaa juuri tulehtuneeseen polvilumpiojänteen kiinnityskohtaan ja ärsyttävät sitä vain lisää. Pilatesrulla toimii omatoimisessa etureiden lihasten venyttelyssä ja lihashuollossa merkittävästi paremmin.

- Tarvittaessa tulehdus kipulääkitys ja kylmähoito.
- Virheasentojen tarkistus ja korjaus.
- Kinesioteippauksella ja polvituella voidaan vähentää pistekuormaa jänteen kiinnityskohdassa.
- Harjoittelu kivun sietämissä rajoissa. Viivajuoksut, rappujuoksut ja hyppyharjoitukset kielletty,
kunnes jalka täysin on kivuton.
- Joissain tapauksissa harjoittelu tauko on välttämätön.

Urheiluhieronta, kinesioteippaus ja ohjaus. Lihastasapainon tarkistaminen.
Tarvittaessa tulehdus kipulääkitys ja kylmähoito. Lihaskunto-ohjelma tarvittaessa.

30-45 min hoito 1-2 viikon välein, 3-5 hoitokertaa, harvoin enemmän. Hoidon vaikutus näkyy yleensä jo ensimmäisen hoitokerran jälkeen.

Hoitotulokset polven ja kantapään kivunhoidoissa ovat olleet hyviä. Vain hyvin harvojen kohdalla on jouduttu menemään täydelliseen liikuntakieltoon. On tapauksia joissa jo yksi hoitokerta on poistanut kivun kokonaan.

Kipu- ja tulehduskipulääkitys:
Soveltuu tulehduksen hoitamiseen, kun samanaikaisesti käynnistetään kivun lähteen poistava syvälihaskäsittely, kylmähoito ja venyttely eri tekniikoin.

Kylmähoito:
Poistaa hetkellisesti kivuntunteen ja helpottaa tulehdusta. Kylmähoito on hyvä tehdä aamuin ja illoin kylmäpakkauksella.

kipu-alue merkitty punaisella.