LONKKAKIPU, LONKKASÄRKY,
LONKKANIVELEN KULUMA

Huomaa kuvasta (merkitty punainen kaari) kuinka syvälle itse lonkkanivel menee maljan sisään. Siksi sen kulumakaan ei tunnu lonkan ulkosivun puolella. Vaan nivustaipeen puolella ja osalla etureiteen.

JOS KIPUJEN TAUSTALLA ON LONKKANIVELEN KULUMA, NIIN LONKAN SISÄ- JA ULKOKIERTO KIVULIAITA. KIVUT TUNTUVAT AINA NIVUSTAIPEEEN PUOLELLA JA OSALLA REIDEN ETUPUOLELLA. EI PAKARASSA TAI LONKAN ULKOSIVULLA!

Lonkankkanivelen kuluman ensimmäiset oireet tulevat yleensä rappuja noustessa ja laskiessa nisvustaipeen sisäpuolella.

LONKAN ULKOSIVUN KIVUT TULEVAT YLEENSÄ PAKARALIHASJUMEISTA, JOTKA KEHITTYNEET PITKÄN AJAN KULUESSA TAI ÄKILLISESTÄ UUDESTA RASITUKSESTA.

JOS ONGELMANA LIHASPERÄINEN KIPU, NIIN OIREET OVAT:
- tylppä jomottava särky pakarassa tai lonkan ja jalan ulkosivulla varsinkin levossa öisin
- istumasta ylösnousu osalla vaatii aikaa.
- jalan ulkosivulla usealla aina nilkkaan asti tuntuvaa jomotusta, varsinkin levossa
- jalalla varaaminen kipeytyneen lonkan puolella osalla kivuliasta.
- lihasperäisessä pakara ja lonkkakivussa ei tule sähköiskumaisia tuntemuksia, kuten silloin kun on nikama ja nivelongelmia. Nikamaperäiset kivut eivät jomota levossa pakaran alueelle vaan oireilevat nimenomaan liikkeessä ja tuntuvat sähköiskumaisilta kivuilta pois lukien välilevynongelmat jotka säteilevät pakaraan ja jalkaan.
- tylppä jomottava särky häiritsee yöunia ja hetken kävely helpottaa, kun saadaan verenkiertoa tukossa oleviin pakaralihaksiin.
- Jännittyneistä pakara- ja lonkankoukistaja lihaksista johtuen vatsamakuulla jalan suorana ylösnostaminen potilaalle omatoimisesti vaikeaa.

Pakaralihasten lihaskovettumat ja kiristyneet lihakset aiheuttavat levossa särkyä. Kun särky alkaa ja potilas lähtee liikkeelle, niin kipu lakkaa. Johtuu siitä, että lisääntynyt verenkierto tuo happea ja ravinteita lihaksille hetkellisesti.

S-I nivelen liikkuvuus on myös heikko, koska lihakset eivät mahdollista nivelen normaalia liikelaajuutta. Tämä ongelma ei poistu pelkällä mobilasaatio/manipulaatio hoidolla, vaan vaatii ensin lihaksien perusteellisen muokkauksen.

Mobilasaatiolla/manipulaatiolla ilman lihasmuokkausta saadaan kyllä hetken helpotus, mutta kipu palaa aika pian takaisin. Tästä meillä on vuosikymmenien kokemus.

Olen vuosien mittaan huomannut asiakkaiden kertomuksesta että mm. jumpissa tehtävät lonkan loitontaja liikkeiden (koiran pissatus) runsas tekeminen saa osalla lihakset tukkoon jos venyttelystä ja lihashuollosta ei ole huolehdittu. Loppuverryttely on aina tarpeen.

Lihaskudokset ja nivelten liikkuvuus palautetaan syvälihashieronnalla, mobilisaatiolla, sekä venyttelyillä entiseen tilaan. Pääosalla lonkkanivelen ja S-I nivelen liike normalisoituu, lihaksien leposäryt katoavat, jalalla varaaminen kivutonta ja lihasvoimat palaavat. Ongelma ei tule kuntoon pelkillä jumppaohjeilla, mobilisaatiolla/manipulaatiolla ja venyttelyllä. Vaatii hoitajalta erityisosaamista ja fyysistä vaivannäköä, eli manuaalista käsillä tehtävää hoitoa.

Syvälihashieronta on keskeinen hoitomuoto. Hoitoa tukevat S-I ja lonkkanivelen mobilisointi sekä yksilöllinen venyttely hoitajan opettamana ja avustamana.

30-45 min hoito 1-2 viikon välein, 3-8 hoitokertaa, harvoin enemmän. Hoidon vaikutus näkyy yleensä jo ensimmäisen hoitokerran jälkeen. Hoitotulokset ovat olleet hyviä!

Jos kipujen taustalla on lonkkanivelen kuluma, niin lonkan sisä- ja ulkokierto ovat kivuliaita, joskus sähköiskumaisen tuntuisia. Kivut tuntuvat nivustaipeen puolella sekä reiden etupuolella. Ei pakarassa tai lonkan ulkosivulla. Ensimmäiset oireet tulevat yleensä rappuja noustessa ja laskiessa. Vaatii ortopedillä käyntiä ja kuvantamistutkimusta...

HUOMAA!! Lonkkanivelleikkausta odottavalle pakaralihaskäsittelystä ja lonkanivelkapselin venyttämisestä on selvää apua. Kivut helpottavat suurimmalla osalla useammaksi päiväksi.

Soita ja varaa aika 040 8720112