Lihaskovettuman aiheuttama polvikipu ja
Juoksijan polvi

Kuvassa oikealla punaisella merkitty lihaskovettuman aiheuttama polvikipu. Kyse ei siis aina ole juoksijanpolvesta jos polvenulkosyrjällä kipua. Juoksijan polven kivut alkavat juostessa ei levossa!

JUOKSIJAN POLVI

Juoksijan polvi ongelmaan tehoaa frictionhieronta pyyheliinanläpi yhdistettynä urheiluhierontaan sekä hoitajan käsin tekemänä lihasten ja it-jänteen poikittaisvenytys. Lihasheikkoudet ja virheasennot on myös korjattava....

JUOKSIJAN POLVI, KIPU POLVEN ULKOSIVULLA

Kipu polven ulkosivulla, joka alkaa äkillisesti pitkään juostessa ja pakottaa lopettamaan juoksemisen. Alamäkijuoksu loppuun ojennetulla jalalla pahentaa tilaa. Polven ulkoreunalla aristusta ja kipua.. Reiden ulkosivun lihakset ja jännekalvo kiristyneet merkittävästi.

Syy / syitä
Polvinivelen ulkosivulla oleva jänne tractus iliotibialis on ylikireä ja se hankautuu juostessa polvea koukistettaessa ja ojennettaessa reisiluun ulkoreunaan. Ongelma syntyy lihashuollon puutteesta, juoksupohjan kaltevuudesta, kengistä, jalan virheasennoista.

Usein keskimmäisen pakaralihaksen heikkous / tukkoisuus, joka ilmenee askelkyykyssä linjauksen pettäessä sisäkiertoon. Hoituu kuminauhajumpalla ja hieronnalla.

It-jänteeen ja lihaskireyksien poistaminen hieronnalla ja manuaalisesti hoitajan avustuksella pyyhkeellä it-jännettä ja reisilihaksia venyttelemällä. Juoksukenkien tarkastaminen. Harjoitusalustan valitsemisessa oltava tarkka (ei saa olla kalteva, liian pehmeä). Reiden etu- ja takaosien, reiden lähentäjien ja reiden ulkosivun lihasten sekä pohkeiden lihashuolto on tehtävä säännöllisesti joka lenkin jälkeen (pilatesrulla toimii hyvin). Kipukohtaa sivellään jääpalalla useita kertoja päivässä. Lyhyt tulehduskipulääkitys lievittää kipua ja tulehdusta. Aristavalle alueelle voidaan sivellä tulehduskipuvoidetta.
Tämä ongelma ei poistu pelkällä omatoimisella venyttelyllä. Jotenka älä tyydy pelkkiin venytysohjeisiin, varsinkin jos sinulla on yliliikkuvat nivelet (tyypillistä naisilla). Vaan se vaatii hierontaa, foamrolleria ja hoitajan avustuksella tehtäviä venytyksiä.

Urheiluhieronta on keskeinen hoitomuoto. Hoitoa tukevat lihaskalvohieronta instrumentilla tai pyyhkeellä. It-jänteen venyttäminen pyyhkeellä poikittais- suuntaan. Tässä ongelmassa venyttelyn alkuvaiheessa tarvitaan ensin urheiluhierontaa ja hoitajan avustusta lihasvenyttelyn kohdistamiseksi juuri oikeille alueille.

Jos potilaalla on yliliikkuva sidekudoksisto, niin itse venyttelemällä polvi ei tule kuntoon. Ongelma vaatii hoitajan avustuksella käsintehtäviä venytyksiä ja tehokasta hierontaa.

Hoidon tarve

45 min hoito 1-2 viikon välein, 3-8 hoitokertaa, harvoin enemmän. Hoidon vaikutus näkyy jo parin ensimmäisen hoitokerran jälkeen.

Hoito-ohjelma poistaa juoksija polvi ongelman lähes kaikilta. Lihas- ja it-jänteen kireys saadaan kyllä pois ja se vaatii hoitajalta tehokasta manuaalista käsin tehtävää hoitoa. Ohjelma ehkäisee myös lihasten tukkoisuuden aiheuttamaa särkyä ja puutumista jaloissa.
Huom. aineenvaihdunnan parantumisen vuoksi lihastyö ja jaksaminen paranee merkittävästi.

Kipu- ja tulehduskipulääkitys: ei poista oireiden syytä. Soveltuu tilapäiseen lyhyeen käyttöön ja mahdollisen tulehduksen hoitamiseen, kun samanaikaisesti käynnistetään kivun lähteen poistava urheiluhieronta, oikein kohdennettu venyttely hoitajan avustuksella.

Kylmähoito: Poistaa hetkellisesti kivuntunteen ja helpottaa tulehdusta, mutta ei poista oireiden syytä, ts. ei palauta pinnallisia ja syviä lihaksia normaaliin tilaan.

HUOMIOITAVAA

Polven ulkosivulla tuntuva kipu ei aina välttämättä ole juoksijan polvi. Se voi olla pelkästään ulomman reisilihaksen eli vastus lateralis lihaksen kovettuma, joka aiheuttaa kipua polven ulkosivulle, kuten juoksijan polvi. Huomioi myös, että lihaskivettumaa ei saada venyttelyllä tai foamrollerilla kuntoon. Se vaatii hoitajalta manuaalisesti käsin tehtävää hoitoa.

Muiden polvikipujen kivunhoitokortit
Osgood-Schlatterin tauti, hyppääjän polvi, Severin tauti

Lihaskalvo- ja venytyshieronta – ”Graston-technique” soveltuu erinomaisesti juoksijan polven hoidon alussa tapahtuvaan kalvojen pehmittämiseen ennen perusteellista urheiluhierontaa ja hoitajan avustamana tekemää it-jänteen ja nelipäisen reisilihaksien venyttämistä.

LIHASKALVO HIERONTARAUDAT

Tässä USA:n kiropraktikkojen suosimassa tekniikassa lihaksia käsitellään erityisillä instrumenteilla. Instrumentit ovat yleensä rautaa, muovia tai puuta. Käsittely ei aiheuta poikkeuksellista kipua.

Meillä Suomessa tätä tekniikkaa on kehittänyt monipuolisemmaksi fysiatri Jari Ylinen, jonka koulutuksessa minäkin olen ollut useaan otteeseen. Käytän tätä tekniikkaa triggerpistekäsittelyihin, vamman jälkeisen arpikudoksen pehmittämiseen, kiinnikkeiden rikkomiseen, painekipuarkuuden poistamiseen, supistuneeseen tilaan jääneiden lihassäikeiden oikaisemiseen jne.

Tämä tekniikka soveltuu hyvin hoidettaville, joiden ihoa ei saa rullattua/nostettua hyvin alustastaan. Heillä tämä tekniikka pehmentää hyvin pintajännitystä ja hoitaja pääsee paremmin syviin kudoksiin käsiksi ja näin säästää hoitajan käsiä. Tämä hoitotekniikka soveltuu hienosti esim. juoksijan- ja hyppääjän polven hoidon osaksi.