Home Takaraivopäänsärky

- takaraivo puutuu
- takaraivossa kihelmöintiä
- huimaus

Niska- ja hartialihasten kiinnityskohdassa kallonpohjassa kovettumia, jotka aiheuttavat painetta lihasten ja kallonpohjan välissä kulkevaan hermoon. Säteilee monesti myös muualle päähän esim. ohimoille ja silmän yläpuolelle otsaan.

Tarkka yksityiskohtainen erikoishieronta ongelman aiheuttaviin lihaksiin ja niiden kiinnityskohtaan kallonpohjaan. Näin saadaan triggerit ja kovettumat pois ja aineenvaihdunta ja verenkierto normalisoitua.

Syvälihashieronta on keskeinen hoitomuoto. Hoitoa tukevat trigger- ja lihaskalvohieronta, ja lihaksien venytyshoito.

30-45 min hoito 1-2 viikon välein, hoitokertoja 5-15. Hoidon vaikutus näkyy jo ensimmäisen hoitokerran jälkeen.

Hoito-ohjelma poistaa takaraivosäryn ja puutumisen lähes kaikissa tapauksista. Lihaskudos palaa entiselleen ja liikelaajuus normalisoituu. Ohjelma ehkäisee myös lihasten tukkoisuuden aiheuttamaa liikerajoitusta ja huimauksen tunnetta.

Hoidon hinta

Erikoiskoulutetun kivunhoitajan kertaveloitus syvälihashieronta, lihaskalvohieronta ja triggerpistekäsittelyssä on 68,00 eur

Kipu- ja tulehduskipulääkitys: ei poista oireiden syytä. Soveltuu tilapäiseen lyhyeen käyttöön ja mahdollisen tulehduksen hoitamiseen, kun samanaikaisesti käynnistetään kivun lähteen poistava syvälihaskäsittely.

Sähköhoito: Lisää hetkellisesti verenkiertoa ja aineenvaihduntaa, mutta ei poista oireiden syytä, ts. ei palauta pinnallisia ja syviä lihaksia normaaliin tilaan, eikä lisää lihaspituutta normaaliksi. Jollakin potilailla myönteistä vaikutusta kivunviestintään.

Kylmähoito:
Poistaa hetkellisesti kivuntunteen ja helpottaa tulehdusta, mutta ei poista oireiden syytä, ts. ei palauta pinnallisia ja syviä lihaksia normaaliin tilaan, eikä lisää lihaspituutta normaaliksi. Huomioitava, että kylmähoitoa ei saa suorittaa kallonalueelle vain niskaan.

Muiden niska- ja hartiaseudun kipujen hoitokortit
Niskakipu. Tos-oireyhtymä. Jännistyniska. Hartiakipu, Olkapäänkipu. Ahdas olkapää. Jäätynyt olkapää.